Isabelle Kuipers

New Future Lab

Hoe kunnen we de betrokkenheid van ondernemers bij de community van New Future Lab vergroten?

PROJECT
New Future Lab

JAAR
2023

SOORT
Zelfstandig

Het project dat ik heb uitgevoerd was in opdracht van New Future Lab (NFL) voor hun community, bestaande uit het NFL-team, ondernemers en bedrijven met vaste werknemers. Het doel van de community is om verbinding te creëren en samen te werken aan initiatieven voor een inclusievere en duurzamere wereld. Echter, ondernemers in de community voelen zich minder betrokken en niet gehoord door het NFL-team. Het belang is om de communityleden door middel van de juiste oplossing dichter bij elkaar te krijgen, waardoor er verbindingen en samenwerkingen kunnen ontstaan.

Het onderzoek

Na deskresearch blijkt dat kwetsbaarheid zorgt voor verbinding.  Daarna heb ik interviews en  observaties gehouden met de ondernemers en het NFL-team. Hier heb ik meer inzichten gekregeen over doelgroep, ondernemers, en over de huidige situatie. Uit mijn onderzoek is gebleken dat ondernemers zich niet gehoord voelen en dat er een duidelijke kloof tussen hen en NFL is. Elke groep (NFL-team, ondernemers en bedrijven met vaste werknemers) bevindt zich in een eigen “bubbel” en er is weinig interactie tussen deze groepen. Hier mag verandering inkomen.

Brainstormen & cocreaties

Door brainstormsessies en cocreaties te houden met NFL, gevestigde bedrijven en ondernemers, hebben we gezamenlijk ideeën ontwikkeld om meer verbinding te creëren binnen de community. Wij hebben een idee gekozen en ook verder hebben uitgewerkt tot een concept: New Future Social. Hierbij heb ik het belang van alle partijen meegenomen. 

Het concept

New Future Social zorgt ervoor dat de communityleden zich kwetsbaar opstellen, waardoor er verbinding ontstaat met anderen. Het concept biedt de mogelijkheid om vragen te verzamelen van alle leden, waardoor er vanuit alle vakgebieden, persoonlijkheden en waarden perspectieven ontstaan. Hierdoor worden de leden zichtbaar in de community. Door de vragen kan er kennis uitgewisseld worden, banden ontstaan en wie weet wel samenwerkingen. 

Iteratie 1

De gedachte achter het concept is dat de NFL-community open communiceert over hun uitdagingen en activiteiten. Alle communityleden delen hun ‘vuile was’, wat zichtbaar is voor anderen. De natuurlijke omgeving zorgt ervoor dat de informatie vanzelf wordt verspreid. Om de testresultaten niet te beïnvloeden, was ik deels afwezig en vroeg ik collega’s om de informatie te verzamelen. Zo kon ik beoordelen of het prototype werkte zonder mijn invloed. Gedurende een week is het prototype vijf keer gebruikt tijdens de lunch, waarbij ik twee keer aanwezig was. Naar schatting hebben ongeveer twaalf tot vijftien personen het getest, waaronder ondernemers, NFL-teamleden, vaste bedrijven, samenwerkingspartners en opdrachtgevers. Tijdens de testperiode merkte ik op dat er diepgaande gesprekken ontstonden tijdens de lunch, waardoor mensen elkaar beter leerden kennen en nieuwe kennis opdeden. Het prototype fungeerde als een verbindende factor. De feedback van andere communityleden was enthousiast. Vijf personen gaven feedback, waaronder drie van de NFL, een ondernemer en een samenwerkingspartner.

 

Website

Na het scannen van de QR-code op de poster gaat de gebruiker naar de website. Het product bestaat uit een vragenformulier, waar de gebruiker de keuze heeft uit verschillende uitwerkingsvormen van de vraag: video, audio of alleen tekst. Na het insturen zijn de vragen zichtbaar op een groot scherm in de gezamenlijke  ruimte.

Scherm in de ruimte

De vragen worden verzameld op dit scherm. In dit scherm staan alle vragen van de communityleden. De vragen zijn opgedeeld tussen video, audio en alleen tekst. Dit is een voorbeeld van een video vraag.

Conclusie

New Future Social biedt een plek waarop alle leden de mogelijkheid hebben om vragen te stellen, wat naast verbinding ook voor perspectieven vanuit diverse vakgebieden. Deze open uitwisseling van ideeën en kennis zorgt voor meer zichtbaarheid van de leden binnen de community. Door vragen te stellen, kunnen leden waardevolle inzichten delen en standpunten naar voren brengen. Dit draagt bij aan een dynamische community waarin verschillende stemmen worden gehoord en gewaardeerd. Leden hebben de mogelijkheid om hun specialiteit te tonen, anderen te inspireren en van elkaar te leren.

VOLGEND PROJECT

Hoe kunnen wij het online onderwijs toegankelijker maken voor de docent, zonder de leerling te hinderen?