Isabelle Kuipers

Hogeschool Rotterdam

Hoe kunnen wij het online onderwijs toegankelijker maken voor de docent, zonder de leerling te hinderen?

PROJECT
Hogeschool Rotterdam

JAAR
2020

SOORT
Teamverband

Vanwege de coronacrisis konden leerlingen en docenten vaak niet op locatie lesgeven. Hierdoor waren zij genoodzaakt om thuis aan het werk te gaan. Ons team kreeg de opdracht van Hogeschool Rotterdam om een passende oplossing hiervoor te bedenken. Om tot drie concepten te komen, hebben we enquêtes verstuurd, interviews gehouden en co-creaties met de doelgroep georganiseerd. Hierdoor zijn de drie concepten zichtbaar en het proces. 

Level Up!

Een online omgeving waar docenten hun vak kunnen integreren, leerlingen opdrachten doen voor levels en punten, en docenten bij checkpoints kunnen worden uitgedaagd met focus op leerstof en huiswerk.

Move Up!

Een virtuele omgeving waar leerlingen en docenten avatars kunnen aanmaken en besturen. De avatars bevinden zich in ‘echte’ lokalen, waardoor leerlingen de les kunnen volgen alsof ze fysiek aanwezig zijn. 

Wake Up!

De docent kan op elk moment vragen stellen aan de klas via een pop-up op het scherm van de leerlingen. Zo meet de docent de betrokkenheid en kan hij/zij de les beter aanpassen aan de behoeften van de leerlingen.

“Door te testen met docenten en leerlingen is het concept Level Up! favoriet.”

Testresultaten

Na uitgebreide tests en feedback van docenten en leerlingen, bleek het voorgestelde concept van de online omgeving met levels en uitdagingen positieve resultaten op te leveren. De gebruikerstevredenheid was hoog, waarbij zowel docenten als leerlingen het platform waardeerden vanwege de flexibiliteit en aanpasbaarheid aan verschillende vakgebieden. Het concept droeg bij aan verbeterde leerresultaten, aangezien leerlingen gemotiveerder waren en beter betrokken bij het leerproces. Docenten waren actief bezig met het aanpassen van de online omgeving en het creëren van uitdagende checkpoints.

Resultaat

In de afgelopen maanden hebben we hard gewerkt aan een online leerplatform, genaamd “Level Up!”, voor leerlingen en docenten. Dit platform biedt docenten inzicht in de aanwezigheid en leerresultaten van de leerlingen. Het motiveert leerlingen om aan hun huiswerk te werken door een speelse vormgeving, een puntensysteem en een aanpasbare avatar. Leerlingen verdienen punten bij elke voltooide opdracht, die ze kunnen gebruiken om hun avatar aan te passen. Het platform biedt ook docenten de mogelijkheid om de resultaten van individuele leerlingen te bekijken en indien nodig direct contact op te nemen via chatberichten of een afspraak in te plannen. Daarnaast kunnen docenten de resultaten van de hele klas inzien, zodat ze kunnen beoordelen of de leerlingen de stof begrijpen. Als dat niet het geval is, kunnen docenten ervoor kiezen om het onderwerp opnieuw in de klas te bespreken.

VOLGEND PROJECT

HTM

Hoe kunnen wij door middel van een context- driven reisinformatie dienst zorgen dat de potentiële reiziger het OV pakt?