Isabelle Kuipers

HTM

Hoe kunnen wij door middel van een context- driven reisinformatie dienst zorgen dat de potentiële reiziger het OV pakt?

PROJECT
HTM

JAAR
2022

SOORT
Teamverband

Ons team heeft gewerkt aan een opdracht van Haagsche Tramweg-Maatschappij (HTM) in samenwerking met Redkiwi – Digital Agency. Met het doel: dat meer mensen gebruik gaan maken van het openbaar vervoer. De focus ligt op mensen bewust maken dat het gebruik van openbaarvervoer in de meeste gevallen goedkoper en duurzamer is. 

Deskresearch

Als team zijn we aan de slag gegaan met deskresearch. Vanuit verschillende invalshoeken hebben we informatie gezocht en deze verzameld op één overzichtelijke plek: onze insight wall.

Fieldresearch

Met behulp van ons deskresearch zijn we persoonlijk de stad Den Haag gaan verkennen, samen met onze opdrachtgever HTM. We hebben de tram en bus genomen om het openbaar vervoer zelf te ervaren. 

Doelgroep

Op basis van ons onderzoek hebben wij een doelgroep gekozen waar wij potentie in zagen voor HTM, de potentiële reiziger. In het gehele project hebben wij gesprekken gehad en test uitgevoerd met de doelgroep.

De inzichten uit het onderzoek

Auto is veel fijner!

De doelgroep denkt er niet aan om het openbaar vervoer te gebruiken, want een auto is praktischer. Nog een uitdaging om deze personen te overtuigen.

Huh, openbaar vervoer?

De potentiële reizigers weten niet dat zij met het gebruik van openbaar vervoer ook makkelijk naar de locatie kunnen komen.

Focus op Den Haag

Gemiddeld 45% van de auto’s legt minder dan 5km af in Den haag. Het bezit van een auto is zonde om zulke hoge kosten te maken.

Een oplossing bedenken

Om tot het beste concept te komen, hebben wij verschillende creatieve technieken gebruikt. Wij hebben een design sprint gedaan om zo snel tot veel ideeën te komen. Ook hebben wij samen met onze opdrachtgever een co-creatie sessie gehouden. Uit al deze creatieve technieken zijn verschillende ideeën gekomen. De beste ideeën hebben wij omgezet naar drie concepten.

Drie concepten

De wijk binnen bereik

Een auto die in bezit is van een wijk die mensen uit die wijk kunnen lenen.

Inzicht in kosten

Inzicht in de kosten die je maakt tijdens het reizen met verschillende vervoersmiddelen.

De puntenpakker

Reizigers die punten kunnen sparen voor de gemaakte reizen en deze kunnen omzetten naar korting voor uitjes.

Het gekozen concept

Het tweede concept “Inzicht in kosten” is het beste uit de test gekomen bij de doelgroep. Dit concept gaat over de app “BliQ” waar mensen ook de kosten van de auto kunnen checken. Zo worden mensen zich bewust van de uitgaven, en kunnen zij de kosten van de auto vergelijken met de kosten van het opebaarvervoer.

Het resultaat

Vanuit meerdere iteraties zijn we tot een eindresultaat gekomen. Het product had op het begin nog vooral een stijve en duistere look. Naar feedback en testen zijn op een veel moderne app uitgekomen. Al met al, hebben wij in ons afgelopen project verdiept in de transport sector, gericht op HTM. En zijn wij heel actief bezig geweest met het ontwerpen van interacties en het overzichtelijk maken van inzichten. Dit was soms een hele uitdaging, maar dankzij goed contact met de opdrachtgever en vele tests zijn we tot een mooi eindproduct waar wij allen trots op zijn. 

VOLGEND PROJECT

ANWB

Hoe kunnen we consumenten tussen de 18 en 25 jaar aanspreken, activeren en behouden als leden/klanten op het gebied van mobiliteit?